Fakta och historik

Hägerstensåsen är en del av Söderort som började byggas ut på 1930-talet. Då byggdes först området kring Bäckvägen. Under 1941–1947 bebyggdes så de centrala (där Lotterivägen hör hemma) och södra delarna.

Arkitekterna Ancker, Gate och Lindegren satte stor prägel på området med nya stadsbyggnadsidéer: de samlade alla affärer kring Riksdalertorget och planerade också för gemensamma samlingslokaler.

Innan dess dominerades området av storbolaget Olsson & Rosenlunds industriområde. År 1894 hade bolaget köpt in Hägerstens gårds stora markägor, som då omfattade Reimersholme, Gröndal, Aspudden, västra Liljeholmen, Midsommarkransen, Hägersten, norra Hägerstensåsen och Mälarhöjden.

Hägerstens gård, som ligger alldeles intill Axelsbergs centrum, byggdes runt 1770, men fungerade sedan tidigt 1400-tal som torp under Årsta.

Du kan läsa mer om Hägerstensåsen på Wikipedia här